Tuesday 7 August 2012

CAMERON HIGHLANDS: Khazanah Negara Yang Perlu Dilindungi

GREEN CLEAN WORLD (GCW)

Tinjauan wakil NGO Green Clean World (GCW) baru-baru ini bersama-sama wakil dari Lajnah Perumahan, Pengguna dan Alam Sekitar PAS Pahang serta wakil Parti Sosialis Malaysia (PSM) di Cameron Highlands tidak menolak kemungkinan berlakunya bencana alam sekitar jika tiada tindakan drastik diambil oleh pihak berkuasa termasuklah dari Kerajaan Persekutuan dan Negeri terhadap pembangunan lereng bukit yang dilihat tidak terkawal. 

“Pemantauan yang dilakukan oleh kami dari Ringlet ke Blue Valley jelas menunjukkan kerja-kerja pembangunan dilereng bukit sedang rancak dijalankan oleh pihak tertentu di sana”, ujar Sdr. Zulkefly Mohamad Omar selaku AJK PAS Pusat/Pengerusi Lajnah Alam Sekitar merangkap Pengerusi NGO Green Clean World (GCW).


  
  (Gambar terkini pembangunan di lereng bukit dan insiden tanah runtuh)

(Gambar pembangunan di lereng bukit di Green Cow, rumah penduduk berada di bawah lereng bukit yang sedang dibangunkan oleh pemaju di atasnya)


Beliau (gambar) menekankan betapa pentingnya seluruh pihak yang berkepentingan di Cameron Highlands bangkit untuk sama-sama membantu di dalam usaha-usaha pemuliharaan alam sekitar di sana untuk mengelak berlakunya lagi tragedi-tragedi yang tidak diingini khususnya kerosakan harta benda awam dan nyawa manusia.

“Tragedi Ringlet pada tahun 1961 yang mengorbankan 16 orang dan 7 orang di Perkampungan Orang Asli Sungai Ruil di Brinchang tahun lalu seharusnya menjadi pengajaran berharga buat kita khususnya Kerajaan UMNO dan Barisan Nasional sama ada diperingkat Persekutuan dan Negeri khususnya untuk mengambil inisiatif segera untuk mengawal dan mencegah pembangunan lereng bukit yang dilihat tidak terkawal itu. Namun, tinjauan kami beberapa hari yang lalu membuktikan sebaliknya, seolah-olah kerakusan mengejar keuntungan ekonomi dijadikan keutamaan mereka berbanding pemuliharaan alam sekitar”, ujar Sdr.Zulkefly.






 (Gambar tragedi tanah runtuh perkampungan Orang Asli Sungai Ruil di Brinchang)

Sdr.Zulkefly juga kecewa dengan kondisi sungai di sana khususnya di Tringkap (gambar) yang dipenuhi sampah sarap walaupun papan tanda CINTAILAH SUNGAI KITA terpampang jelas di sebelah sungai itu.





 (Gambar terkini sungai tercemar di Tringkap)

"Jelas wujud kelemahan dari aspek pemantauan dan penguatkuasaan pihak-pihak tertentu khususnya Kerajaan Negeri Pahang”, ujar Sdr.Zulkefly dengan nada kecewa. Pencemaran sungai ujar beliau khususnya di negeri Pahang seharusnya dapat dielakkan. 

Memetik kenyataan Pengerusi Lajnah Perumahan, Pengguna dan Alam Sekitar PAS Pahang, Sdr. Andansura Rabu (gambar), pencemaran sungai bukan sahaja berlaku di Cameron Highlands, tetapi juga di Sungai Bentong yang disyaki berpunca dari salah sebuah kilang di Kawasan Industri Bentong malah insiden yang sama telah dilaporkan di Sungai Semantan Temerloh yang telah menyebabkan anggaran kematian hampir 1 tan metrik ikan patin, kelah, baung, lampam, tengalan dan talapia. Malah pencemaran sungai ini juga berlaku di Sg. Tanum di Kuala Lipis sehingga menjejaskan sumber air bersih penduduk di Kg.Chegar Perah.

“Jelas, Kerajaan Negeri Pahang yang dipimpin oleh MB Dato’ Sri Diraja Adnan Yaakob sentiasa memandang remeh aspek pemuliharaan alam sekitar termasuklah keselamatan dan kesihatan rakyat Pahang kerana rakus dengan projek ekonomi semata-mata. Berlaku banyak ketirisan dari aspek kelulusan projek di Pahang. Lihatlah sahaja kepada insiden banjir lumpur yang berlaku di Maran tahun lalu akibat pecahnya takungan air lombong bijih besi di kawasan tadahan yang diluluskan.”, ujar Sdr. Andansura yang juga memetik sikap angkuh Kerajaan Negeri Pahang terhadap projek LYNAS di Gebeng Kuantan yang jelas membelakangkan kepentingan penduduk setempat.


(Gambar pencemaran Sg.Bentong, Sg. Semantan, Sg.Tanum dan Banjir Lumpur di Maran Pahang yang berpunca dari Kawasan Industri dan Perlombongan)

Memetik kenyataan Pengerusi NGO People’s Green Coalition (PGC), Dr. T. Jayabalan (gambar), yang juga seorang Pakar Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan, terdapat 1,200 sungai, aliran, dan mata air di Cameron Highlands. Kajian awal ke atas sungai dan kawasan tadahan air yang dibuat jelas menunjukkan peningkatan tahap pencemaran e-coli dan salmonella, membuktikan berlakunya pembangunan ekonomi yang tidak seimbang serta pengabaian pihak tertentu terhadap kepentingan keselamatan dan kesihatan penduduk serta pemuliharaan alam sekitar. Isu pelepasan sisa buangan manusia terus ke sungai serta penggunaan racun dan baja kimia merupakan punca utama kepada pencemaran itu.

Disebalik pembangunan lereng bukit yang tidak terkawal dan pencemaran sungai di sana, penduduk Cameron Highlands dikejutkan pula dengan pembangunan Loji Rawatan Termal Sisa Pepejal (Insinerator) di Blue Valley pada tahun 2009 yang mendapat bantahan meluas dari penduduk di sana melalui Jawatankuasa Anti-Insinerator Cameron dan Majlis Perwakilan Rakyat Cameron(MPRCH) kerana kesan secara lansung pusat Insinerator itu terhadap kesihatan penduduk setempat serta pekerja pusat itu khususnya pendedahan kepada pembebasan metals, dioxin dan bahan pencemar lain ke udara, tanah dan tumbuh-tumbuhan serta organisma, serta sungai yang mengalir di bawah tapak incinerator itu.






(Gambar insinerator di Blue Valley Cameron Highlands) 



Memetik kenyataan Setiausaha Parti Sosialis Malaysia (PSM) Cameron Highlands, Sdr. Suresh Kumar (gambar), pendedahan gas yang mutagenik itu mampu merosakkan DNA manusia dan seterusnya menyebabkan kanser. 

“Projek insinerator ini yang sudah siap sepenuhnya tetapi masih belum operasi jelas merupakan satu projek yang tidak selamat dan membazir apabila wujud alternatif yang lebih selamat dan murah.

Malah kelulusan Kajian Terperinci Alam Sekitar (DEIA) yang diluluskan jelas bercanggah dengan fakta sebenar dan tidak memenuhi syarat-syarat kelulusan yang telah ditetapkan Jabatan Alam Sekitar. Pihak kami juga kecewa dengan sikap angkuh Menteri yang bertanggungjawab kerana tidak memberikan maklumbalas yang sewajarnya kepada wakil penduduk walaupun satu surat rasmi bantahan telah pun di sampaikan kepada wakil Kementerian semenjak tahun 2010 lagi.”, ujar Suresh dengan nada kecewa. 

Kenyataan Sdr.Suresh Kumar ini disokong oleh Sdr.Zulkefly yang pernah memimpin bantahan penduduk Broga bersama-sama Sdr.Arul dari PSM dan Sdr.Ronnie Liu dari DAP terhadap pusat insinerator di sana sehinggalah ia berjaya dibatalkan pada tahun 2006.




(Gambar lokasi projek insinerator Broga yang berjaya dibatalkan pada tahun 2006)



Lawatan wakil NGO Green Clean World (GCW) baru-baru ini bersama-sama wakil dari Lajnah Perumahan, Pengguna dan Alam Sekitar PAS Pahang serta wakil Parti Sosialis Malaysia (PSM) di Cameron Highlands berakhir di lokasi Projek Hidroelektrik Ulu Jelai di antara Pos Betau dan Ringlet, satu projek yang melibatkan kawasan seluas 388 hektar serta 2.5 peratus kawasan tadahan hujan meliputi pembinaan dua Terowong Pengalihan Air, Empangan Susu, Stesen Janakuasa Bawah Tanah, Terowong Tenaga, Lapangan Suis, Bangunan Kawalan dan Jalan Masuk. Satu pemandangan yang menyedihkan bagaimana hutan-hutan dan sebahagian bukit yang terpaksa dikorbankan untuk memberi laluan kepada projek yang bernilai RM 2.15 Billion itu.




(Gambar terkini projek hidroelektrik Ulu Jelai di Cameron Highlands)


Memetik kenyataan Sdr.Zulkefly, masa hadapan Alam Sekitar di Cameron Highlands kini diambang kehancuran jika keadaan seperti ini berterusan. Umum mengetahui betapa pentingnya penggantungan sektor pelancongan dan pertanian tehadap kestabilan elemen Alam Sekitar ini kepada penduduk setempat dan pengaruhnya kepada ekologi di sekelilingnya. Malah kesan buruk darinya mampu memberi kesan secara langsung kepada Negara kerana Cameron Highlands adalah ‘public interest’ atau kepentingan umum di peringkat nasional. Rakyat Malaysia adalah ‘stakeholder’ kepada Cameron Highlands dan tanggungjawab itu terletak di bahu semua pihak khususnya ‘policy maker’ atau pembuat dasar khususnya Kerajaan UMNO dan Barisan Nasional yang jelas GAGAL melaksanakan amanah dan tanggungjawab mereka untuk memelihara Khazanah Negara yang unik ini. 

(Artikel ini adalah susulan pendedahan PAS pada 28hb Jun yang lalu bagaimana beberapa keluarga di Cameron Highlands terpaksa tidur di khemah selama 32 hari. Artikel tersebut boleh dicapai di http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/11315-32-hari-tidur-di-khemah-bimbang-dihempap-batu

(Liputan susulan berkenaan isu incinerator dan isu pencemaran sungai di Cameron Highlands akan dipaparkan selepas ini)

No comments:

Post a Comment