Thursday 9 June 2011

LYNAS: Dimanakah KEADILAN itu?

Cukup terkilan rasanya apabila sokongan dan bantuan yang dipohon untuk mengurangkan beban yang ditanggung disanggah pula dengan 'tuba'. Bebanan yang sudah berat bertambah berat. Fakta demi fakta yang dibentangkan seperti melempar kosong ke dinding malah ada pula yang tidak henti-henti mengucapkan kalimah 'dengarlah nasihat dari pakar' walaupun peluang kepada JawatanKuasa BADAR (Badan Bertindak Anti-LYNAS) khususnya tidak terbentang luas dan mudah seperti yang diterima oleh 'pakar' itu. Kenapakah layanan atau perhatian cukup berbeza seolah-olah wujud kasta disekeliling kita?

Komentar 'fakta tidak tepat' dan 'fakta salah' berkumandang melalui corong-corong pembesar suara seolah-olah 'hukuman bersalah' telah dijatuhkan kepada pihak Jawatankuasa BADAR tanpa diberi hak secara adil dan saksama untuk membela diri.

Walaubagaimanapun, nasihat saya kepada pihak Jawatankuasa BADAR, peliharalah akhlak ketika berjuang dan sentiasalah bersabar. Sebagai ahli jemaah dan pejuang ISLAM, kita yakin ISLAM itu cukup adil kepada semua pihak tidak kira bangsa dan agama. Memberi keadilan yang saksama kepada kedua-dua belah pihak untuk membela dan dibela amat dituntut oleh ISLAM, lebih-lebih lagi kepada sahabat seperjuangan. Itulah kesucian ISLAM dan adat resam hidup berjemaah.

Memahaminya dan mengamalkannya, bukti kekuatan akidah kita. Saya khuatir tanpa kekuatan itu, kita tidak akan dapat mengecapi kemenangan itu atau melayakkan diri kita untuk diberi kemenangan oleh Allah S.W.T, lebih-lebih lagi PRU-13 dipersimpangan.

Email kepada 'pakar' itu untuk menjawab setiap fakta yang dibentangkan oleh Jawatankuasa BADAR secara bertulis telah dibuat pada 5/6/11 jam 6:30 petang yang lalu. 

Walaubagaimanapun, masih tiada jawapan daripada beliau sehingga ke hari ini.


Tarikh tamat 30/6/11 semakin hampir sebelum laporan IAP diserahkan kepada pihak Kerajaan Barisan Nasional (BN). Secara peribadi saya amat yakin kelulusan akan diberikan juga kepada Lynas tanpa mempertimbangkan setiap fakta yang sedia ada malah membenamkan peluang pihak Jawatankuasa BADAR secara total untuk berhujah balas.


Kepada wakil Jawatankuasa BADAR serta PAS Pahang,  yakinlah bahawa bebanan soalan di akhirat sudah tiada lagi. 


Walaubagaimanapun, kepada mereka yang menyokong Lynas sama ada secara langsung atau tidak langsung, malah terlibat sama dalam pembangunan infrastruktur itu serta menghalang gerakan yang cukup mulia ini, amaran dari saya sendiri, jika berlaku apa-apa insiden atau kemalangan daripada operasi Lynas sehingga mengancam keselamatan dan kesihatan anak-anak kami dan generasi kami, dan juga persekitaran tempat tinggal kami malah aktiviti ekonomi harian kami, sentiasalah INGAT!, setiap saat dan setiap masa yang berlalu, tangan-tangan kamu telah dilumuri darah-darah insan manusia khususnya wanita dan kanak-kanak yang tidak berdosa.


Semoga Allah S.W.T mengampuni dosa-dosa kamu.

No comments:

Post a Comment