Wednesday 10 August 2011

Biometrik : Terbukti ia juga boleh dimanipulasi

Kenyataan yang dipetik dari Malaysiakini semalam bahawa Timbalan Ketua Setiausaha (Kanan) Pendaftaran dan Imigresen KDN Datuk Alwi Ibrahim berkata, hasil pemantauan oleh KDN sehingga semalam mendapati kira-kira 600 peralatan yang dikendalikan syarikat pengurus telah diubahsuai dengan menggunakan khidmat perunding teknologi maklumat (IT) tidak sah sekaligus tidak lagi memenuhi spesifikasi ditetapkan kerajaan untuk tujuan kegunaan program Program 6P (Pendaftaran, pemutihan, pengampunan, pemantauan, penguatkuasaan dan pengusiran) .

Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan menyiasat beberapa syarikat pengurus yang telah dikenal pasti menggunakan khidmat perunding teknologi maklumat (IT) tidak sah itu. 

SPR nak guna Biometrik? dengan jumlah pengundi yang lebih ramai dari PATI? Masalah yang berlaku ketika program 6P juga boleh berlaku ketika pilihanraya. Adakah SPR terpaksa membatalkan pilihanraya jika masalah yang sama berlaku? Kalau KDN pun ditipu oleh kontraktor Biometrik itu, apatah lagi SPR. Kalau syarikat Biometrik boleh menggunakan khidmat perunding teknologi maklumat (IT) yang tidak sah kepada KDN, apa masalahnya untuk mereka mengulangi tindakan yang sama kepada SPR. Ditambah pula dengan isu pokok iaitu ketelusan SPR dan JPN yang diragui dan kebencian sesetengah pihak kepada PDRM kerana tindakan PDRM terhadap penyokong BERSIH 2.0.


Adakah dengan semua ini, rakyat akan menyokong cadangan SPR itu untuk menggunakan Biometrik?


Adakah budaya kita bila dah terhantuk, baru nak mengadah?

Fikirkanlah...

No comments:

Post a Comment