Thursday 13 October 2011

LYNAS: Masih Angkuh Dengan Tuntutan Rakyat

Walaupun kami tidak menyokong panel antarabangsa IAEA kerana peranan mereka yang tidak berfungsi secara sepenuhnya sebagai penggubal undang-undang malah dilihat lebih sebagai penggalak kepada penggunaan tenaga nuklear serta penglibatan beberapa anggotanya sebagai penasihat kepada syarikat-syarikat yang menggunakan tenaga itu, Kerajaan Barisan Nasional (BN) melalui MITI dan MOSTI harus bertanggungjawab kepada 11 cadangan penambahbaikan badan antarabangsa itu sebelum LYNAS dibenarkan beroperasi.

Walaupun MITI serta AELB mengakui kegagalan mereka di dalam ‘public engagement’, usaha-usaha reformis ke arah penambahbaikan itu masih kekal tidak kelihatan sehingga ke hari ini khususnya perjumpaan demi perjumpaan dengan BADAR yang mewakili kepentingan penduduk terdekat dengan Kilang LAMP milik LYNAS itu.

Dimanakah kesungguhan mereka bila gendang 1Malaysia dipalu keseluruh negara dengan sogokan palsu “Rakyat Didahulukan”? Dimanakah komitmen Lokal Agenda 21 Kerajaan Negeri Pahang?

Bukankah plan perancangan 11 penambahbaikan IAEA itu harus dibentangkan kepada pihak awam terlebih dahulu?

Bukankah AELB berjanji untuk melibatkan BADAR di dalam proses menilai kesemua dokumen LYNAS itu khususnya yang berkaitan dengan pengurusan sisa radioaktif jangka panjang?

Dimanakah kesungguhan mereka untuk memenuhi tuntutan BADAR itu?

Kenapa cadangan BADAR untuk dibatalkan kesemua kelulusan lalu agar penilaian semula dilakukan khususnya Penilaian Terperinci Alam Sekitar (DEIA) bersama-sama dengan rakyat, pakar dan juga NGO-NGO yang berkaitan tidak diendahkan?

Inilah polemik murahan UMNO dan konco-konco mereka khususnya MCA yang tidak henti-henti bermuka-muka dan dayus menipu kaum Cina dan Melayu.

Disebalik semua ini, LYNAS masih tetap angkuh dengan melancarkan FASA 2 pembinaan serta bersikap optimistik untuk meneruskan niat haram mereka membawa masuk bahan mentah itu dari Mount Weld Australia ke Gebeng Kuantan HUJUNG BULAN INI walaupun pihak AELB dan pihak awam masih belum menilai satu pun dokumen-dokumen yang diserahkan.

Kenapakah sikap mereka tidak ubah seperti PENJAJAH yang busuk dan zalim? kalau bukan kerana sayangnya UMNO dan MCA kepada mereka.

Sayang seribu kali sayang, UMNO dan MCA masih ditampuk kuasa. Dan selagi itu, LYNAS akan terus menari-nari dengan labunya.

HENTIKAN BN, HENTIKAN LYNAS!

No comments:

Post a Comment