Saturday 9 April 2011

Video Lucah DSAI: Skrip Filem ‘Fitnah III’?

Syarat wajib untuk mana-mana filem sebelum ianya dibuat memerlukan skrip atau jalan cerita yang jelas akan menarik seramai mungkin penonton ke arahnya dan seterusnya memberi keuntungan yang tinggi kepada pengeluar atau penerbitnya. Skrip itu akan diteliti berkali-kali dan diubah-ubah mengikut citarasa penerbit sebelum pelakon-pelakon berbakat dipilih untuk menuturkan dan menggayakan dengan sepenuh hati setiap ayat dari skrip itu berlatarbelakangkan ‘special effect’ atau kesan khas yang kadangkala cukup mempersonakan dan menyakinkan penonton bahawa situasi itu seolah-olah realiti atau kenyataan dan bukan lakonan semata-mata.

Malah filem yang diolah dengan cukup baik akan lebih diterima penonton daripada filem-filem yang lemah dari aspek skrip penulisannya, pelakon dan arahannya.

Ramai di kalangan penyokong dan pendokong Pakatan Rakyat beranggapan bahawa isu Video Lucah yang mengaitkan DSAI adalah satu lagi ‘Filem’ keluaran ‘B* production’ yang sama motifnya tetapi agak berbeza dari skrip dan jalan ceritanya. Ramai yang menanti-nanti apa pula jalan cerita seterusnya. Sejauh mana benarnya anggapan itu, ayuh sama-sama kita saksikan, sejauh mana bagusnya skrip penulisan, jalan cerita, pelakon dan arahannya jika ianya betul-betul sebuah ‘Filem’ genre politik kejam yang lebih hebat dari ‘Filem’ sebelumnya.

Yang pastinya ‘Filem’ ini tidak pernah melalui lembaga penapisan filem sebelum tayangannya kerana sudah pasti ianya tidak mematuhi undang-undang malah budaya masyarakat negara ini.

Kenyataan media oleh DSAI tempoh hari nyata memberi amaran yang cukup tegas kepada pihak tertentu bahawa DSAI dan keluarganya tidak gentar dengan keluaran ‘Filem’ terbaru ini kerana sudah 13 tahun melaluinya. 

Pakatan Rakyat secara umumnya harus kreatif di dalam meneka jalan cerita seterusnya supaya persiapan seawalnya dapat dilakukan jika ianya betul-betul sebuah ‘Filem’.

Meramal jalan cerita seterusnya dan kesannya untuk membentuk strategi tindakan awal dengan beberapa pelan sokongan cukup penting dalam ‘survival’ politik DSAI.

Ayuh!!!, sama-sama kita mendoakan agar mereka yang zalim ini dan juga mereka yang menyokong kezaliman ini diadili oleh Allah S.W.T di dunia dan di akhirat kerana doa orang yang dizalimi itu tidak ada hijabnya yang menghalang. 

No comments:

Post a Comment