Saturday 9 April 2011

Video Seks: DSAI, Serupa Tapi Tak Sama

Perkembangan teknologi pengimejan cukup berkembang pesat semenjak abad ke-19, jauh lebih awal sebelum perang dunia pertama sehingga melangkaui abad ke-21. Dengan kesan khas atau ‘Special Effect’ yang mula diperkenalkan semenjak tahun 1990-an seperti CGI (Computer Generated Imagery), kesan khas yang sama, sebenarnya, walaupun melalui cara yang berbeza telah lama diperkenalkan semenjak tahun 1895 oleh Alfred Clark melalui filem beliau ‘Mary, Queen Of Scots’.

Hampir 130 tahun telah berlalu, perkembangan pesat teknologi pengimejan telah menghasilkan lebih 20 teknik kesan khas yang telah digunakan secara meluas oleh pengarah filem khususnya di barat dan kini oleh sebahagian kecil pengarah filem tempatan untuk meyakinkan penonton bahawa ia adalah sesuatu paparan realiti walaupun ia hanya rekaan semata-mata.

Teknik kesan khas juga kerap digunakan secara meluas di dalam filem propaganda ketika Perang Dunia Ke-2 sebagai senjata psikologi untuk memerangi musuh seperti ‘Why We Fight’, ‘The Battle of Midway’, ’30 Seconds Over Tokyo’ dan bermacam lagi.

Kesan khas juga tidak ketinggalan, digunakan kepada bentuk badan fizikal pelakon seperti yang dilakukan kepada Gerard Butler dalam filem ‘300’ dan  kepada pelakon wanita utama dalam filem ‘Final Fantasy’.

Kesan khas yang dimaksudkan adalah melalui kaedah solekan atau ‘Makeup Effect’ yang juga mampu mengubah semua bentuk fizikal  badan dan muka seseorang serta mampu menyerlahkan watak dan personaliti pelakon itu seperti yang dilakukan kepada aktor Robin Williams di dalam filem ‘Mrs Doubtfire’, Eddy Murphy di dalam filem “Nutty Professor” dan kepada Erra Fazira di dalam filem “Hingga Hujung Nyawa’.

Antara bahan-bahan yang selalu digunakan untuk tujuan itu ialah ‘Foam-Latex’, ‘Silicon’ dan ‘PVC (Poly Vinyl Chloride)’. Malah, setelah aplikasi digital ditambah kepada manipulasi itu, ia mampu meyakinkan penonton bahawa individu tersebut adalah seperti individu yang dimaksudkan.


(Mrs Doubtfire)

 (Nutty Professor)
(Hingga Hujung Nyawa)

Terdapat juga aktor atau pelakon filem yang mempunyai iras wajah, lagak dan bentuk badan yang sama seperti Bren Browder dan Michael Shanks (Gambar 1 dan 2), Christian Bale dan James Brolin (Gambar 3 dan 4), Javier Bardem dan Jeffry Dean Morgan (Gambar 4 dan 5).


Bukti ini menjelaskan, wujudnya individu yang seiras kita dari aspek wajah, lagak malah bentuk badan. Siapa yang tidak tahu bahawa Presiden Amerika, Barack Hussein Obama juga mempunyai seseorang yang seiras beliau di Indonesia.


Adakah watak, aktor atau pelakon yang dikatakan seiras dari segi wajah, lagak dan bentuk badan di dalam Video Seks yang mengaitkan DSAI itu adalah DSAI? .

Mungkinkah teknologi pengimejan melalui kesan khas atau ‘special’ effect dengan kaedah yang terlalu banyak seperti di atas telah diaplikasikan sebegitu rapi kepada pelakon Video Seks itu untuk lebih menyerlahkan watak dan personaliti pelakon itu supaya mirip kepada DSAI?

Semua ini adalah kemungkinan dan mungkin juga sesuatu yang pasti. Jangan mudah terpedaya dengan sesuatu paparan media kerana mempercayai sesuatu yang tidak benar mungkin akan mengheret kita semua ke Neraka. Fikirkanlah.

Wallahua’lam.



No comments:

Post a Comment